Ladda upp innan träningspasset med Chlorella

Chlorella och Träning

Ska du kanske springa Göteborgsvarvet i helgen och försöker hitta rätt balans i uppladdningen? Eller är du en vardagsmotionär som njuter av värmen genom att ta några extra promenader? Oavsett vilken träningsnivå du ligger på så kan du äta Chlorella både innan och efter ditt pass.

Chlorella pyrenoidosa är en alg som innehåller vitaminer, mineraler och aminosyror

Kort och gott så är Chlorella en sötvattenalg som faller under kategorin funktionell föda, det är alltså inget kosttillskott. Chlorella fungerar som ett komplement till din vardagliga kost och innehåller vitaminer, mineraler, klorofyll och fettsyror. Dessutom så innehåller algen 19 aminosyror, varav de 8 essentiella. Det gör att Chlorella är en unik vegetabilisk källa till fullvärdigt protein!

Så laddar du upp inför träningspasset

För att ha rätt energi under hela träningspasset så behöver du ge kroppen det bränsle som den behöver. Att träna på en tom mage kan göra dig orkelös, och en stor portion med mat precis innan kan göra det tungt. Hur nära inpå ditt träningspass du kan äta är väldigt individuellt, men ska du springa så brukar det vara rekommenderat att inte äta närmare än 2 timmar innan. Inför långa och hårda pass så kan extra kolhydrater vara fördelaktigt.

Chlorella finns att köpa i pulverform som du enkelt blandar i din smoothie för en boost. En populär smoothie är att blanda apelsin, 1/2 tsk chlorella, havregryn, spenat och banan. Som tillbehör kan du äta en smörgås, müsli eller keso för extra energi! Chlorella finns också i tabletter som du kan ta som de är eller krossa och blanda i din sportdryck!

Översätt »