Nyfiken på Ketogen kost?

ketogen kost

Har du hört talas om Ketogen kost och blivit nyfiken? Häng på här, vi ger dig all fakta du behöver! Här kommer en liten lektion om ketogen kost, ketos och elektrolyter!

Ketogen kost, vad baseras det på?
En ketogen kost är liksom LCHF en så kallad lågkolhydratkost. Vi skulle säga att den är mycket mer än en tillfällig trend och det finns en hel del forskning om kosthållningen i samband med en rad olika hälsoproblem (1). Namnet Ketogen kommer från att kroppen skall befinna sig i ketos, dvs att energin tas från ketoner istället för från glukos vilket inträffar när intaget av kolhydrater minskas drastiskt.

Utesluter kolhydrater
Enligt ketogen kost skall kroppen få sin energi av fett (70%), protein (20%) och kolhydrater (5–10%) och man väljer även ofta bort gluten och socker samt stärkelserika frukter ur kosten. (2)

Vad händer i kroppen?
Så när man övergår till en ketogen kost och plockar bort kolhydrater medför det att kroppen kommer att tillverka mindre insulin. Glykogen blir istället den nya energikällan och när dess nivåer bli låga kommer njurarna att göra sig av med mer vatten (3). Här kan fördelen vara att man känner sig mindre uppblåst men nackdelen blir att man tillsammans med vattnet förlorar elektrolyter som t ex natrium och kalium. Därför är det bra att fylla på elektrolyterna med ett tillskott varje dag.

Elektrolyter – vad är det?
Elektrolyter är inblandade i många livsviktiga funktioner i kroppen. De viktigaste elektrolyterna för kroppen är kalcium, magnesium, kalium, natrium, fosfat och klorid

Elektrolytbalans med natrium och kalium
Särskilt i början av en lågkolhydratskost gör kroppen sig av med mycket natrium och kalium och då kan det vara bra att tillsätta mer av detta i kosten. Inom hälsokost finns bl a elektrolytpulver som återställer elektrolytbalansen tar man t ex Carbobas + Zink, som är ett högdos-elektrolytpulver säkerställer man sin saltbalans och man kommer märka att behovet att salta maten upphör, även smaken av maten kommer att förändras.

Ketoinfluensa?
När man fastar eller byter till ketogen kost väljer man bort viktiga elektrolytkällor som t ex vissa grönsaker och frukter och vanliga symptom på obalans /låga elektrolyter är så kallat ketoinfluensa med yrsel, irritabilitet, trötthet, muskelkramper, förvirring och huvudvärk.(4)

Elektrolyter med kalcium, magnesium
Andra elektrolyter som behövs för att stimulera nerver och balansera vätskenivån är kalcium och magnesium. Kalcium behövs för att bibehålla ben och tänder samt hjälper musklerna och även hjärtat att koppla av. Magnesium har i sin tur en viktig funktion i nervsystemet.

Ketogen kost har många fördelar
Det finns många fördelar med ketogen kost. Här nämner vi några utav dem;

  1. Blodsockernivån håller en jämn nivå vilket underlättar viktminskning
  2. Bättre mental hälsa
  3. Mindre trötthet
  4. En hel del studier tyder på att ketogen kost både kan påverka symtom och själva orsaken till en rad olika sjukdomar. (5)

Källor:

1 , 2 – Dietdoctor.com

3 – Boison, D (2017), New insights into the mechanisms of the ketogenic diet.

4 – Nature’s source

5 – Zhang Y, Xu J, Zhang K, Yang W, Li B (2018). The Anticonvulsant Effects of Ketogenic Diet on Epileptic Seizures and Potential Mechanisms.

Lämna ett svar