Därför är du konstant trött

Är du konstant trött trots att du sover åtta timmar per natt? Vaknar du med huvudvärk och känner dig helt utmattad? Då kan det vara bra att kolla de fem vanligaste orsakerna till låga energinivåer.

1. Vätskebrist

Om du ofta vaknar trött och med huvudvärk kan detta bero på vätskebrist. Dricker du mycket kaffe och andra koffeindrycker som är vätskedrivande, förlorar du vatten och mineraler, och om du glömmer att dricka vatten under dagen kan du lätt få vätskebrist. Börja med att dricka ca sex glas vatten per dag, dra ner på koffeinet och kolla om dina symptom har blivit bättre. I så fall bör du känna skillnaden rätt så fort.

Om du har svårt att komma ihåg att dricka vatten så är ett tips att ha en vattenflaska nära till hands under dagen på till exempel på arbetsbordet och dricka några klunkar då och då. Piffa till vattnet med citron, myntablad, hallon eller gurka för en härlig smak. Föredrar du något varmt att dricka, prova på rooibos te som är koffeinfritt eller örtte.

2. Socker och koffein

När vi är trötta försöker vi ofta kicka igång kroppen och dricker gärna lite för mycket kaffe. Många känner även ett sötsug och tackar ja till en extra bulle vid fikat eller snacks med högt sockerinnehåll. Visst blir du pigg av både koffeinet och sockret men det varar bara en kort stund. Kort därefter får du en dipp och känner dig ännu tröttare än förr. Det är lätt att fastna i en ond cirkel av tröttheten – socker – kaffe. Lågkolhydratkost hjälper till på ett utmärkt sätt att hålla jämna socker- och insulinnivåer. Känns det svårt att lägga om kosten helt på en gång, testa ett mellanmål som är protein- och fettrikt så som nötter, oststavar, fröknäcke med avokado och liknande istället för mackor och bullar.

3. Sömnapné

Brukar din partner klaga på dina snarkningar samt du vaknar trött och orkeslös varje dag? Då kan det vara värt att kolla om inte du lider av sömnapné, dvs. andningsuppehåll i sömnen.

Detta undersöker man hos sjukvården. Man lånar en apparat som registrerar andningen när man sover, och om det visar sig att man lider av sömnapné får man en behandling så som till exempel en skräddarsydd bettskena vilket funkar väldigt bra i de flesta fall.

4. För långa tupplurar

Har du möjlighet till en tupplur på eftermiddagen? Vad skönt! Korta tupplurar hjälper kroppen att återhämta sig och prestera bättre på eftermiddagen och kvällen. Ta gärna en powernap som är max 20 minuter. Efter 20-30 minuter börjar kroppen gå in i en djupare sömn och när man väl vaknar känner man sig inte alls fräsch utan trött och kan uppleva en tillfällig hjärndimma.

5. Brist på de vanligaste vitaminerna och mineralerna orsakar tröttheten

Koenzym Q10 är involverat i energiproduktionen i cellerna. Det tillverkas av kroppen och finns i högre halter i till exempel hjärtat och musklerna. Men dess nivåer sjunker med stigande ålder. Redan vid 40-årsåldern sjunker nivåerna och bristen blir även mer påtaglig ju äldre man blir. Även personer som är fysiskt aktiva kan behöva mer Q10. Vissa mediciner såsom satiner sänker också Q10 nivåer i blodet. Brist på Koenzym Q10 ger symptom så som orkeslöshet och energibrist. Här har vi valt ut produkter med Q10 som kan passa dig.

Brist på vitamin B12 kan ge neurologiska symptom såsom nedstämdhet, hjärndimma, trötthet och dåligt minne. Eftersom B12 kommer från animaliska källor ligger vegetarianer och särskilt veganer i riskgruppen för B12-brist. Även äldre personer brukar ha låga B12 nivåer. Brist på andra B vitaminer kan även den ge symptom så som trötthet och irritabilitet. Det finns många olika slags B-vitaminer så här hittar du produkter med B-vitaminer.

Järn bidrar bland annat till en normal energiomsättning, bildning av röda blodkroppar och ingår i hemoglobin och myoglobin. Hemoglobin transporterar syre i vårt blod, och myoglobin transporterar syre i våra muskler. Det bidrar även till att minska trötthet och utmattning och stärker immunsystemets normala funktion.

Järn finns i både i växter och animaliska källor men de animaliska har en betydligt högre biotillgänglighet än vegetabiliska. Järnbrist ger symptom så som trötthet, orkeslöshet och yrsel. Det är vanligare med brist hos gravida kvinnor, tonåringar eller personer som har stora menstruationsblödningar och förlorar mycket järn samt vegetarianer och veganer. Allvarlig järnbrist hos barn kan påverka den mentala utvecklingen. Se och hitta järntillskott som passar ditt behov.

D-vitaminbrist kan ge symptom som nedstämdhet, trötthet samt muskelsvaghet. På sommaren så bildas Vitamin D i huden med hjälp av solens strålning. Det är bara just under sommarhalvåret som vi kan bilda Vitamin D. Detta eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står mycket lågt, vilket gör att vi överhuvudtaget inte bildar något Vitamin D i huden i Norden under vinterhalvåret. Tänk på att syntesen av D-vitaminet minskar även på sommaren med solkrämer med solskyddsfaktor som blockerar UV-ljuset. Vilket kosttillskott med D-vitamin passar dig?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Översätt »