Därför är kollagen viktig för lederna

kollagen

Vi tar en närmare titt på kollagen och dess betydelse för bland annat ledhälsan. Häng på!

Kollagen är det vanligaste proteinet i människokroppen. Dess uppgift är att bygga bindväv som finns bland annat i senor, muskler, hud och ligament samt tandin i tänderna. Kollagen har även fler viktiga funktioner så som att stärka ben och ge elasticitet till huden. [1].  Det finns 16 olika typer av kollagenprotein men nästan allt kollagen i människokroppen tillhör typ I, II eller III. Typ II finns i brosk och typ I och typ III i hud, senor, ben och organ. 

För ett ökat kollagenintaget via kosten kan du äta animalisk bindväv så som benbuljong, gelatin, kyckling-, fläsk-, nöt- och fiskskinn. På senare år har kollagentillskott blivit mer och mer populära, de flesta innehåller ett hydrolyserat dvs nedbrutet kollagen för en effektivare upptag. Oavsett om du äter kollagenrik kost eller tar ett tillskott, kan det extra kollagenet ha en positiv inverkan på kroppen i allt från att lindra ledvärk till förbättrad hud. 

Kollagen hjälper vid ledsmärta 

När kollagenhalter i kroppen sjunker med stigande ålder, ökar risken för degenerativa ledsjukdomar så som artros [2]. Kollagen hjälper till att bibehålla ett normalt brosk (vävnaden som skyddar leder) och vissa studier pekar på att ett kollagentillskott kan hjälpa till att förbättra symptomen på artros samt leda till minskad värk i lederna [3] [2]. 

I en dubbel-blind placebo studie fick vuxna 2g kollagen dagligen i 70 dagar och fick signifikant minskat ledvärk och de kunde delta mer i fysiska aktiviteter jämfört med placebogruppen som inte fick något kollagen tillskott [4].  

I en annan studie med friidrottare som lidit av aktivitetsrelaterat ledvärk, fick 73 deltagare som intog 10 gram kollagen per dag för 24 veckor också signifikant minskat ledvärk under promenader och viloperioder, jämfört med placebogruppen [5]. 

Enligt forskarna ackumuleras kollagenet från kosttillskott i brosk och stimulerar ens egna vävnader att tillverka mer kroppseget kollagen, vilket skulle kunna leda till en minskad inflammation och smärta samt bidra till ett bättre stöd i lederna [3]. 

Kollagen ❤️ C-vitamin

Kollagen bildas i flera steg som är beroende av vitamin C! C-vitaminet i sig bidrar också till normal kollagenbildning i bindväv, senor, ligament, blodkärl och hud (6).

Finns det några biverkningar? 

ben

Kollagentillskott verkar vara säkert för de flesta och det finns inga kända biverkningar. Som allergiker kan man behöva se upp då vissa kosttillskott tillverkas av animaliska råvaror så som fisk, ägg eller skaldjur som är kända allergener. Då kan man istället välja kollagen från nötkreatur eller en växtbaserad kollagenbooster som också är ett bra alternativ och passar alla – även veganer!  


Källor

[1]  B. A. Z. S. e. a. Lodish H, Molecular Cell Biology. 4th edition, New York: ISBN-10: 0-7167-3136-3; 2000.  
​[2]  G. B. F. Elisângela Porfírio, ”Collagen supplementation as a complementary therapy for the prevention and treatment of osteoporosis and osteoarthritis: a systematic review,” Rev. Bras. Geriatr. Gerontol, vol. 19, pp. 153-164, 2016.  
​[3]  ​S. O. Alfonso E Bello, ”Collagen Hydrolysate for the Treatment of Osteoarthritis and Other Joint Disorders: A Review of the Literature,” Curr Med Res Opin, vol. 22, pp. 2221-32, 2006.  
​[4]  J. S. J. P. J. R. E. A. C. Alexander G Schauss, ”Effect of the Novel Low Molecular Weight Hydrolyzed Chicken Sternal Cartilage Extract, BioCell Collagen, on Improving Osteoarthritis-Related Symptoms: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial,” J Agric Food Chem, vol. 60, no. 16, pp. 4096-101, 2012.  
​[5]  ​W. S. K. R. F. D. F. A. F. M. R. L. M. J. R. D. P. S. S. A. A. Kristine L Clark, ”24-Week Study on the Use of Collagen Hydrolysate as a Dietary Supplement in Athletes With Activity-Related Joint Pain,” Curr Med Res Opin, vol. 24, no. 5, pp. 1485-96, 2008.  
[6]Peterkofsky B, 1991; ”Ascorbate requirement for hydroxylation and secretion of procollagen: Relationship to inhibition of collagen synthesis in scurvy”. American Journal of Clinical Nutrition. 54 (6 Suppl): 1135S–1140S.

Lämna ett svar