CoQ10 så att du orkar fysiskt och mentalt

Känner du att du hänger med och har tillräcklig med energi för att ta dig igenom en hel dag? Om inte kan det bero på oxidativ stress i kroppen. Här kan du läsa om hur koenzym Q10 påverkar måendet både fysiskt och mentalt.

Vad är CoQ10 och oxidativ stress?

Koenzym Q10 eller CoQ10 är kroppens egen antioxidant som skyddar cellerna från oxidativ stress och som hjälper kroppen att få mer energi i cellernas kraftstationer (mitokondrier [1] [2]). Oxidativ stress är en kemisk reaktion där höga halter av fria radikaler orsakar skador på celler och organ. Oxidativ stress kan störa normala kroppsfunktioner och skada kroppens celler så det i sin tur kan orsaka degenerativa sjukdomar [3].

CoQ10 i föda och kosttillskott

Kroppen tillverkar den fettlösliga CoQ10 själv och finns i alla dess celler. Särskilt hög koncentration av CoQ10 finns i organ som förbrukar mycket energi dvs hjärnan, hjärtat och musklerna [4]. Kroppens egen produktion av CoQ10 minskar med stigande ålder. Därför kan äldre människor få brist på CoQ10. Som tur är går det bra att tillföra CoQ10 med kosten eller som kosttillskott. De livsmedlen som är rika på CoQ10 är exempelvis inälvsmat, kött och fisk. Halterna av CoQ10 i livsmedel är så dock pass låga att de inte kan signifikant höja kroppens egna nivåer [5].

Samband med CoQ10 och hälsa

Forskning har visat att det finns ett samband mellan låga nivåer av CoQ10 och vissa västerländska sjukdomar [6]. Det är inte helt klart än om det är just låga Q10 nivåer som är orsaken eller resultaten av dessa sjukdomar. Däremot är det klart att koenzymet har flera hälsofördelar.  I det här inlägget får du läsa om hur det påverkar hjärnan och fysisk uthållighet.

CoQ10 och hjärnan

Mitokondrier är kraftstationer som tillverkar energi i kroppens alla celler. Hjärnan som kräver mycket energi för att fungera optimalt har en hög koncentration av mitokondrier. Med stigande ålder fungerar mitokondrierna sämre och sämre och höga halter av icke-fungerande mitokondrier kan leda till att hjärnceller dör och till degenerativa sjukdomar så som Parkinson och Alzheimers [7] [8].

This image has an empty alt attribute; its file name is AdobeStock_250313661-1024x768-brain-1.jpeg

Hjärnan är mycket mottaglig för oxidativ stress pga dess höga fettsyrainnehåll och stora behov av syre. Under oxidativ stress tillverkas föreningar som negativt påverkar minne, kognition och fysiska funktioner [9] [10]. Preliminära djurstudier har visat att tillskott av koenzym Q10 sänker halter av de föreningar och potentiellt skulle kunna bromsa den tidiga utvecklingen av Alzheimer sjukdom [11].

En annan randomiserad dubbel-blind placebostudie visade att CoQ10 bromsar de degenerativa förändringarna i hjärnan jämfört med placebo hos personer med tidiga, än omedicinerade stadier av Parkinson [12]. Men fler och mer omfattade studier behövs för att utvärdera detta.

CoQ10 och fysisk uthållighet och träning

Oxidativ stress kan påverka muskelfunktion och därmed träningsprestandan [13]. På samma sätt kan dåligt fungerande mitokondrier negativt påverka energinivåerna i musklerna vilket leder till att träningen påverkas [14]. Kort sagt kan Koenzym Q10 hjälpa dig till en bättre träningsresultat genom att sänka den oxidativa stressen i muskelcellerna och förbättra mitokondriers energitillverkning [15].

I en dubbel-blind, cross-over studie som undersökte effekterna av CoQ10 på bland annat fysisk aktivitet, fick deltagarna 1200 mg Q10 per dag i 60 dagar. Resultaten visade en sänkt oxidativ stress och hade en positiv effekt på aerobisk träning [16]. I andra studier har CoQ10 bidragit till en ökad prestanda och minskad trötthet vilket kan leda till en bättre träningsresultat [15] [17].

Det finns flera andra hälsofördelar förknippade med CoQ10 och forskningen visar att den kan ha en stor potential i behandlingen av hjärt- och kärlsjukdomar, vissa aspekter av infertilitet, diabetes och cancer. Vill du läsa mer, håll utsikt, nya artiklar om Q10 kommer inom kort.

Referenser

  1. Fenstenstein GN, et al., “A constituent of the unsaponifiable portion of animal tissue lipids (lambda max. 272 m mu).,” Biochem J., vol. 4, pp. 558-566, 1955.
  2. C. FL, ” Electron Transport and Cytochromes of Sub-Cellular Particles from Cauliflower Buds.,” Plant Physiol. , vol. 32, pp. 619-625, 1957.
  3. Navarro-Yepes J, et al., ”Oxidative stress, redox signaling, and autophagy: cell death versus survival.,” Antioxid Redox Signal., vol. 21, nr 1, pp. 66-85, 2014.
  4. Hernández-Camacho JD, Bernier M, López-Lluch G, Navas P. “Coenzyme Q10 Supplementation in Aging and Disease.,” Front Physiol., vol. 9, p. 44, 2018.
  5. Mayo Clinic staff, ”mayoclinic.org,” 13 10 2017. [Online]. Available: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-coenzyme-q10/art-20362602. [Använd 30 07 2020].
  6. Garrido-Maraver J, et al., ”Clinical applications of coenzyme Q10.,” Front Biosci (Landmark Ed)., vol. 19, pp. 619-633, 2014.
  7. Cassarino DS, Bennett JP,. ”An evaluation of the role of mitochondria in neurodegenerative diseases: mitochondrial mutations and oxidative pathology, protective nuclear responses, and cell death in neurodegeneration.,” Brain Res Rev., vol. 29, nr 1, pp. 1-25, 1999.
  8. Flint Beal M., ”Mitochondria take center stage in aging and neurodegeneration.,” Ann Neurol., vol. 58, nr 4, pp. 495-505, 2005.
  9. Hyun DH, et al., ”The plasma membrane redox system is impaired by amyloid β-peptide and in the hippocampus and cerebral cortex of 3xTgAD mice.,” Exp Neurol., vol. 225, nr 2, pp. 423-429, 2010.
  10. Kones R., ”Parkinson’s disease: mitochondrial molecular pathology, inflammation, statins, and therapeutic neuroprotective nutrition.,” Nutr Clin Pract., vol. 25, nr 4, pp. 371-389., 2010.
  11. Wadsworth TL, et al., ”Evaluation of coenzyme Q as an antioxidant strategy for Alzheimer’s disease.,” J Alzheimers Dis., vol. 14, nr 2, pp. 225-234, 2008.
  12. Shults CW, et al., ”Effects of coenzyme Q10 in early Parkinson disease: evidence of slowing of the functional decline.,” Arch Neurol., vol. 59, nr 10, pp. 1541-1550, 2002.
  13. Leeuwenburgh C, Heinecke JW., ”Oxidative stress and antioxidants in exercise.,” Curr Med Chem., vol. 8, nr 7, pp. 829-838, 2001.
  14. Mancuso M, et al., ”Fatigue and exercise intolerance in mitochondrial diseases. Literature revision and experience of the Italian Network of mitochondrial diseases.,” Neuromuscul Disord., vol. 22 Suppl 3, nr 3, pp. S226-S229, 2012.
  15. Gül I, et al., ”Oxidative stress and antioxidant defense in plasma after repeated bouts of supramaximal exercise: the effect of coenzyme Q10,” J Sports Med Phys Fitness., vol. 51, nr 2, pp. 305-312, 2011.
  16. Glover EI, et al., ”A randomized trial of coenzyme Q10 in mitochondrial disorders.,” Muscle Nerve., vol. 42, nr 5, pp. 739-748, 2010.
  17. Mizuno K, et al., ”Antifatigue effects of coenzyme Q10 during physical fatigue [published correction appears in Nutrition.,” Nutrition, vol. 24, nr 6, pp. 293-299, 2008.

Lämna ett svar