Hur kan du påverka pollenallergi med livsmedel?

Pollensäsongen i Sverige

Vad är pollen?

Pollen är en av mest vanliga om inte den vanligaste orsaken till allergiska besvär. Pollen är ett fint pulver (frömjöl) som träd, gräs och blommor  producerar för att kunna befrukta andra växter från samma art.   

Vad är orsaker till pollenallergi?

Pollenallergiker har ett överaktivt immunförsvar som reagerar mot pollen efter att de har andas in pollenkorn. Vissa allergiker reagerar enbart mot en till två sorter av pollen och får besvär under den korta blomningsperioden.Andra lider av besvären året runt.

körsbär pollen blommar

Förenklat, efter kontakt med pollen utsöndrar aktiverade mastcellerna (immuncellerna) histamin som orsakar allergiska symptom så som: 

  • Kliande ögon 
  • Nästäppa 
  • Nysningar 
  • Hösnuva 
  • Ont i halsen och hosta 
  • Trötthet 
KAMPANJ
119 kr
Nyhet!

Astmatiska reaktioner 

Genom att hämma histaminet kan dina symptom dämpas en aning. Visste du att det finns flera vanliga livsmedel som kan påverka histaminutsöndringen i kroppen? Här kommer fyra livsmedel som kan förekomma i våra hushåll. 

  1. Lax och sill för omega-3 

Omega-3 fettsyror är antiinflammatoriska och bidrar till att dämpa de inflammatoriska processer i kroppen.  I en studie publicerad av European Journal of Clinical Nutrition löpte personer med höga halter av omega-3 mindre risk för allergiska besvär och allergisk hösnuva (1). Omega-3 påverkar även hjärnan och hjärtat positivt så en stekt strömming till middag låter som en bra ide. 😊 

Du hittar höga halter av omega-3 i fet fisk så som lax, sill, strömming, makrill, sardiner eller ansjovis. Föredrar du vegetabiliska källor så är alger, rapsolja, linfrö och valnötter ett bra alternativ. 

  1. Gurkmeja är antiinflammatorisk 

Gurkmejan, den gula kryddan som används ofta i asiatiska rätter innehåller ett aktivt ämne kurkumin. Detta ämne förhindrar utsöndringen av histamin i kroppen vilket lindrar allergiska besvär så som hösnuva, rodnad eller svullnad (2).  Gurkmejan kan dessutom dämpa inflammationen orsakad av allergisk reaktion i luftvägarna (3). 

Använd gärna gurkmeja i matlagningen. Kryddan färgar din rätt så att den få en gulaktig nyans. Den har en mycket mild smak och kan därför användas i de flesta grytor, fisk- eller kötträtter. 

  1. Lök för nysningar 
Bild : Quin Engle

Visste du att lök innehåller en kraftfull antioxidant quercetin? Det är känt för att hämma utsöndringen av histamin från mastcellerna och på så sätt minska besvären från pollenallergi (45).
Quercetin vidgar också luftrören och underlättar andningen. Antioxidanten är starkt antiinflammatorisk och sänker inflammationen i kroppen.    

Quercetin finns i flera frukt och grönsaker så som äpplen, röda vindruvor, körsbär samt grönbladiga grönsaker. Använd de gärna flitigt i sallader, grytor eller ät dem råa 😊.  Var dock försiktig med äpplen om du är allergisk mot björkpollen då det kan förekomma en korsallergi mellan björk och äpplen.  

  1. Broccoli, paprika och surkål för C-vitamin 

Vitamin C är troligen det mest välkända av alla vitaminer. Den är en kraftig antioxidant som stödjer immunförsvaret och motverkar trötthet och utmattning. Vitamin C kan också dämpa symptom av pollenallergi så som inflammation och svullnad eftersom den hämmar  produktionen av histamin. I studierna har man sett att 2000 mg vitamin C sänkte histaminnivåer med 38% (6). 

Bra källor till vitamin C är frukt och grönsaker som paprika, surkål, kålväxter, jordgubbar, havtorn, nypon och citrusfrukter. Tänk på att äta dessa helst råa då vitaminet är värmekänsligt och förstörs lätt under matlagning. 

Källor: 

  1. Hoff, S., Seiler, H., Heinrich, J. et al. Allergic sensitisation and allergic rhinitis are associated with n-3 polyunsaturated fatty acids in the diet and in red blood cell membranes. Eur J Clin Nutr 59, 1071–1080 (2005). https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602213 
  2. Kurup VP, Barrios CS. Immunomodulatory effects of curcumin in allergy. Mol Nutr Food Res. 2008 Sep;52(9):1031-9. doi: 10.1002/mnfr.200700293. PMID: 18398870. 
  3. Abidi A, Gupta S, Agarwal M, et. al. Evaluation of Efficacy of Curcumin as an Add-on therapy in Patients of Bronchial Asthma. J Clin Diagn Res. 2014;8(8):HC19-HC24. doi:10.7860/JCDR/2014/9273.4705 
  4. Rogerio AP, Kanashiro A, Fontanari C, da Silva EV, Lucisano-Valim YM, Soares EG, Faccioli LH. Anti-inflammatory activity of quercetin and isoquercitrin in experimental murine allergic asthma. Inflamm Res. 2007 Oct;56(10):402-8. doi: 10.1007/s00011-007-7005-6.  
  5. Hattori M, Mizuguchi H, et. al. Quercetin inhibits transcriptional up-regulation of histamine H1 receptor via suppressing protein kinase C-δ/extracellular signal-regulated kinase/poly(ADP-ribose) polymerase-1 signaling pathway in HeLa cells. Int Immunopharmacol. 2013 Feb;15(2):232-9. doi:10.1016/j.intimp.2012.12.030. 
  6. Johnston CS, Martin LJ, Cai X. Antihistamine effect of supplemental ascorbic acid and neutrophil chemotaxis. J Am Coll Nutr. 1992 Apr;11(2):172-6. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *