Fem bra näringsämnen för din sömn!

sömn

ZZzzzzz… Sömn, härliga sömn. Visst känns det nästan som att man inte kan få för mycket av den? Vi är i varje fall många som skulle behöva mer av sömn. Och ändå.. hur många av oss ägnar inte sena kvällar åt att bläddra igenom våra favoritappar, bokkapitel eller lyssnar på podcasts fram till småtimmarna? Om du har tid med sådana distraktioner sena kvällar för att du har svårt att somna, läs gärna vidare här i bloggen. För här listar vi fem riktigt grymma näringsämnen som hjälper dig att slappna av, komma till ro och somna sött.

  1. Ashwagandha
    Ashwagandha är en adaptogen växt som kan hjälpa till att bekämpa stress och ångest och kan vara ett riktigt effektivt sömnhjälpmedel. Växtens löv innehåller trietylenglykol, som har visat sig inducera sömn. Ashwagandha förbättrar även sömnkvaliteten och hjälper dig att sova längre (1).
  2. Magnesium
    Mineralen Magnesium är involverad i över 300 enzymatiska reaktioner i kroppen och tros reglera kroppens inre klocka samt hålla dygnsrytmen stabil. Magnesium bidrar även till det normalt fungerande centrala nervsystemet. Mineralet kan hjälpa musklerna att slappna av (2) ochskulle även kunna bidra till att reglera antalet sömntimmar och hur lång tid det tar att somna. Särskilt hos äldre vuxna, enligt en studie från 2012 i Journal of Research in Medical Sciences (3). Där kopplades magnesiumtillskott till signifikant ökad sömntid, melatoninnivåer och förbättringar av subjektiva mått på sömnlöshet.
  3. GABA
    Gamma-aminosmörsyra eller GABA är en aminosyra som finns naturligt i kroppen. Det fungerar som en neurotransmittor i hjärnan, med andra ord den är en kemisk budbärare. GABAs roll är att hämma eller blockera vissa signaler för att minska nervsystemets aktivitet, vilket leder till en lugnande effekt och sömnighet (4).
  4. Citronmeliss
    Forskning tyder på att citronmeliss kan minska ångest och förbättra sömnstörningar (5). Denna lugnande ört sänker både stress och kortisol samt kan minska depression vilket också är bra vid sömnlöshet (6).
  5. Humle
    Humle används för att smaksätta öl och som örtmedicin. Även Humle har visat sig förbättra sömnen. En studie från 2014 visar att universitetsstudenter som drack alkoholfritt öl som innehöll humle förbättrade sin sömnkvalitet (7).

Källor:
  1. https://www.cureus.com/articles/22928-efficacy-and-safety-of-ashwagandha-withania-somnifera-root-extract-in-insomnia-and-anxiety-a-double-blind-randomized-placebo-controlled-study
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6212970/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23853635/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6366437/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3230760/
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091305702007773
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25183509/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *