Torr hud? – Så kan du återfukta huden

återfukta din hud

Ge din torra hud en ledig dag

Går det att få en strålande hud med lyster och glow under vintertid? Kallt väder och för lite solljus ger oss inte de bästa förutsättningarna för att uppnå en hud som mår bra. Många upplever torr hud som extra fnasig och grå under vintermånaderna men det finns några knep att ta till!

Så, vad kan du göra? Här kommer några tips på hur du kan återfukta din torra hud, varför inte låta huden få en ledig dag från dina vanliga hudrutiner och kosmetika? Tillägna din hud en hel dag med härliga hemmabehandlingar så kan du snart glömma torrheten och låta huden stråla hela julen! 

En hud med lyster & glow

När du har rengjort huden på morgonen, kan du ta lite extra hand om den genom att exfoliera, massera sedan in lite serum med fingertopparna – uppåt och utåt – i minst fem minuter för att stimulera blodflödet. Vi rekommenderar varmt ett serum med C-vitamin som ger extra lyster eller med hyaluronsyra som gör huden fyllig. Slutligen så kan du återfukta huden genom att använda en s.k. sheet mask – låt den gärna sitta i minst 15 minuter och gnid sedan in resterna i huden med fingertopparna. 

Har du inte tid för hela ansiktsbehandlingen? Applicera en ansiktsmask innan du duschar och låt den få göra sin magi medan du tvättar kroppen. 

Ta hand om håret i vinter

Lika väl som att din hud behöver en paus gäller detsamma för ditt hår. Håret mår bra av en paus från stylingprodukter såsom t ex hårspray som kan orsaka torrhet och irritation i hårbotten. 

Om du har torrt hår, kan vi rekommendera att tvätta det först och sedan applicera en fuktgivande hårmask. Låt gärna hårmasken verka under en duschmössa i några timmar eller över natten om du är hemma. Har du mycket fint hår kan du skölja ur hårmasken efter ca 20 minuter. Tänk alltid på att använda naturliga produkter som vårdar ditt hår. 😊

Ta hand om torr hud och håret från insidan  

Bra kost är A och O för att hud och hår ska må bra. Ladda med mycket frukt och grönt för att boosta kroppen med antioxidanter, C- och B-vitaminer. Frossa i nötter för E-vitamin och soppor lagade på ben- och köttbuljong för extra kollagen. Ät ägg och skaldjur för att få i dig zink. 

Tänk också på att begränsa ditt intag av raffinerat socker, då överskott av socker binder till kollagen i huden vilket leder till matthet. Stekt mat sägs ha samma effekt.  

Vitaminer i juletider 

Det är lätt hänt att det blir liiite för mycket gott nu i juletid med alla dess härliga fikastunder, julbord och kalas. Det kan då bli svårare att få i sig alla nyttigheter enbart genom maten. Kosttillskott kan vara en hjälp att ta till i dessa tider. Satsa i så fall på produkter med naturliga ingredienser med högt upptag som kroppen kan tillgodogöra sig effektivt.  

Vitamin-D är viktigt att få i sig under hela vinterhalvåret när solen lyser med sin frånvaro. Vitamin B-12 och zink kan vara svåra att få i sig om du är vegan eller vegetarian och det kan vara en bra idé att komplettera med kosttillskott. 

Tips på tillskott i juletid

Efter glöggkvällar och mycket fet mat tvingas lever att arbeta extra hårt. Mjölktistel eller mariatistel innehåller ett aktivt ämne som heter silymarin och används för att stödja lever, njurar och gallblåsan. Mariatistel finns att få tag i som kosttillskott där det ofta används ihop med andra örter eller i ett matsmältningste som också kan vara till hjälp efter festligare tillställningar.   

Sist men inte minst, har dricksvatten en nästan omedelbar effekt på huden. Två liter om dagen bör visa positiva effekt inom en dag eller två. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *