PQQ – för dina cellers skull!

pqq

Har du också märkt att återhämtningen tar längre tid ju äldre du blir? Den tiden är förbi när du  skippade sömnen för att plugga till tentor och efteråt gick ut och festade med dina vänner!  Du kanske tittar på dina barn och undrar varifrån deras energi kommer och varför dom bara behöver 10 minuters batteriladdning för att fortsätta springa och leka. Själv sitter du i soffan och orkar inte så mycket mer…  

Det här är verkligheten – du har bokstavligen mindre energi. Men varför är det så? 

När vi blir äldre, åldras också våra kraftstationer – mitokondrierna. De finns i varje levande cell och har en huvuduppgift – att tillverka energi. Mitokondrierna är känsliga för oxidativ stress och kan skadas av fria radikaler. Skadorna resulterar i att mitokondrierna inte arbetar optimalt och de kan till och med dö. Fungerar inte mitokondrierna, fungerar inte cellen och till slut dör den.  

Finns det något du kan göra för att hjälpa mitokondrierna att repareras och prestera på topp?

Ja, det finns det faktiskt. Livsstilsförändringar kan ha en stor betydelse för hur du mår. Att sova och motionera lagom är viktigt, se över kosten för att äta så naturligt och varierat som möjligt. Halvfabrikat med onyttiga fetter och socker bidrar till oxidativ stress i kroppen. Kost rik på grönsaker, nyttiga fetter och protein från hållbara källor samt låga halter av snabba kolhydrater är att föredra.   

Du kan också hjälpa kroppen på traven med kosttillskott.  Det finns ämnen som är involverade i energi-produktionen i cellerna som hjälper mitokondrierna. De viktigaste är koenzym Q10 (CoQ10) som vi beskriver mer detaljerat här och PQQ. 

PQQ – mitokondriens viktigaste vän 

Att säga eller skriva “pyrroloquinoline kinon” korrekt är inte det enklaste därför brukar förkortningen PQQ användas. Så vad är PQQ egentligen? PQQ finns naturligt i livsmedel, till exempel i kiwi, paprika, persilja, ägg och soja. PQQ mängden i maten är avsevärt liten även om du skulle äta större mängder. Många väljer att inkludera det i sin kost genom PQQ-tillskott eftersom vår kropp inte tillverkar det självt. (1).  

PQQ upptäcktes år 1979 och har sedan dess studerats intensivt. Ämnet är involverat i flera fysiologiska områden bl.a. är det en antioxidant och en kofaktor i REDOX-reaktionen. PQQ klassas inte som ett vitamin men flera forskare hävdar att det borde vara det p g a att vi inte kan syntetisera det själva samt att brist på PQQ kan kopplas till bristsymptom (2). 

Mest anmärkningsvärt är PQQs påverkan på mitokondrierna. Forskare har funnit att PQQ kan öka antalet mitokondrier och t o m förbättra deras effektivitet (3). Mitokondrier som fungerar optimalt är en viktig förutsättning för att kunna leva ett hälsosamt liv. Då PQQ påverkar mitokondrier kan det finnas fördelar med höga nivåer av PQQ i kroppen. Här är några av dem. 

Förbättrad energi 

Mitokondrier producerar energi för cellen, och PQQ hjälper att bilda nya mitokondrier samt hjälper dem arbeta mer effektivt för att öka energi-nivån i cellerna. Om du kämpar för att ta dig igenom dagen, eller om du upplever trötthet och utmattning, kommer denna extra energi att vara viktig för dig. En studie fann att deltagare som rapporterade att de hade problem med sin energi upplevde en märkbar minskning av tröttheten efter att ha tagit PQQ (4). 

Bättre sömn och minne 

Deltagarna i den ovan nämnda studien rapporterade också att de sov bättre efter att ha tagit PQQ i 8 veckor (4). Tillskott av PQQ påverkar sömn vid sömnproblem – PQQ verkade sänka halten av kortisol, eller stresshormon hos patienterna och på så sätt förbättrades sömnen. Dessa preliminära resultat verkar lovande men det behövs fler studier för att fastställa PQQs påverkan på sömnen.  

I en klinisk studie där deltagare (45-65 år) fick en kombination av PQQ och CoQ10 såg forskare signifikanta förbättringar i minnesfunktion, förbättrad uppmärksamhet och minskad stress (5).  I detta fall främjade kombinationen av PQQ och CoQ10 både minnesförbättring och kognitiv hälsa.  

..och lite till 

Förutom de tre huvudfördelarna som anges ovan, har PQQ även andra mindre välkända fördelar. PQQ kan främja syntes av nervtillväxtfaktor (NGF), vilket kan leda till att nervceller växer och överlever. PQQ har i studier visat sig hjälpa till med nybildningen av muskelceller i hjärtat (6). 

PQQ visade sig också kunna förbättra fertiliteten, detta visades i djurstudier med möss men fler studier behövs fortfarande för att kunna dra mer specifika slutsatser (7). 

Hur lång tid tar det för att uppnå önskad effekt?

Om du vill lägga till ett PQQ-tillskott kan du tänka att lite gör mycket, eftersom PQQ är ett mycket effektivt nootropikum krävs det inte mycket för att få effekt. År 2009 godkändes PQQ som kosttillskott av Amerikanska FDA (Food and Drug Administration) och nyligen också av Efsa (Europeiska Myndigheten för Livsmedelssäkerhet).  Inom EU ligger den godkända högsta dagsdosen av PQQ på 20 mg.  

Källor: 

  1. Akagawa M. et al.; Recent progress in studies on the health benefits of pyrroloquinoline quinone. Bioscience, biotechnology, and biochemistry, 2016, 80:13-22. 
  1. Kasahara T. and Kato T.; Nutritional biochemistry: A new redox-cofactor vitamin for mammals. Nature, 2003, 422:(6934):832. 
  1. Stites T. et al., Pyrroloquinoline  quinone  modulates  mitochondrial  quantity and function in mice. J Nutr. 2006;136(2):390-396. 
  1. Nakano M et al.;  Effects  of  Oral  Supplementation  with Pyrroloquinoline Quinone on Stress, Fatigue, and Sleep. Functional Foods in Health and disease 2012, 2:307-324. 
  1. Nakano M., et al.; Effect of pyrroloquinoline quinone (PQQ) on mental status of middleaged and elderly persons. 2009;13(7):50-3. 
  1. Steinberg F, et al. Pyrroloquinoline quinone improves  growth  and  reproductive performance in mice fed chemically defined diets. Exp Biol Med (Maywood). 2003;228(2):160-166 

Lämna ett svar