Vitaminer och mineraler till barn – att tänka på!

vitaminer barn

Våra älskade barn växer i ett rasande tempo och deras kroppar behöver mycket näring för att kunna utvecklas som de ska. Vet du förresten att våra tvååringar bör följa samma kostråd som vi vuxna? Den stora utmaningen med det är att barn inte äter lika mycket som vi vuxna gör. Därför är det extra viktigt att deras kost innehåller nyttig och näringsrik mat dvs mat med höga halter av vitaminer, mineraler och näringsämnen (1). Det finns några tips och råd att ta till, så häng på!

Omega-3 Fettsyror – bra för alla! 

Omega-3 fettsyran DHA är särskilt viktig för hjärnans utveckling och koncentrationsförmågan. För att nå de rekommenderade mängderna bör man äta fisk minst två-tre gånger i veckan. Detta innebär att gärna variera mellan fet och mager fisk samt ha koll på ursprunget för att undvika tungmetaller och dioxiner (1). Vill du vara på den säkra sidan och kanske har barn som av olika anledningar inte äter fisk, då finns omega-3 som kosttillskott av bra kvalitet. Och omega-3 är bra för alla, det är inte bara barn som bör äta mer av den!

Vitamin D – från solen

D-vitamin får vi i oss från solen och med vissa (oftast berikade) livsmedel. Det finns risk att barn kan få D-vitaminbrist, särskilt under den mörkare perioden på vinterhalvåret. Livsmedelsverket skriver i sin rapport om barn och kostvanor att om man känner sig osäker om ens barn behöver ett d-vitamintillskott, är det bättre att ge det än att inte ge, särskilt på vintern.  

13 kr
Kampanj!
Snart i lager
Nyhet!
179 kr
Nyhet!
Kampanj!
Nyhet!
Nyhet!
Nyhet!
Nyhet!
Kampanj!
Kampanj!

Ös på med frukt och grönt 

För att få i sig vitaminerna och mineralerna som behövs bör barn som är 4 år gamla äta ca 400 gram frukt och grönt varje dag. Detta motsvarar två stora nävar grönsaker och två frukter per dag. En tioåring bör öka mängden frukt och grönsaker till 500 gram per dag (2). För att stödja den goda tarmfloran behöver barnet även fibrer och fermenterade produkter. Exempel så som yoghurt, kefir och syrade grönsaker som tillägg till kosten.

Skillnaden på teori och verklighet

Kostrekommendationerna låter bra i teorin men alla som har barn vet att verkligheten brukar se lite annorlunda ut. Det kan finnas många olika anledningar till att barnen inte alltid får i sig ett optimalt hälsosamt intag av mat. Enligt resultat från en undersökning om barns matvanor som Livsmedelsverket genomfört visades att många barn äter för mycket livsmedel som är näringsfattiga och innehåller mycket socker och fett samtidigt som de äter för lite frukt och grönt, fibrer och D-vitamin, (3).

Visst är det så att livspusslet inte alltid är lätt att få ihop och om barnet får i sig varierad kost får det troligtvis i sig vad hen behöver. Ibland kan det vara bra att komplettera med kosttillskott. Du kan alltid rådgöra med din terapeut för barn över 8 år eller din vårdcentral innan du ger ditt barn extra vitaminer och mineraler.

Källor: 
  1. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad/barn-och-ungdomar/barn-2-17-ar 
  1. https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer-foldrar/nordiska-naringsrekommendationer-2012-svenska.pdf 
  1. https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/barns-matvanor-2003-resultat-enkat1.pdf 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *